Monday, December 21, 2009

MAJLIS SYARAHAN RAJA ALI HAJI 2009 - Pantun dan Kebijaksanaan Akal Budi Melayu

Kuda ditunggang pelana disilang
Daun senduduk bawa di saku
Orang dagang selamatlah pulang
Orang duduk beku di bangku

Kapal layar belayar terus
Hlang pedoman sesat di barat
Bahasa Melayu menongkah arus
Kekal berzaman mengangkat martabat

Sayang-sayang buah kepayang
Bawakan mari buah kecubung
Sayang Profesor syarah tak panjang
Ada rezeki marilah berkunjung



Bagus tak pantun aku ini? Inilah pantun yang aku persembahkan untuk Prof. Diraja Ungku Aziz dalam Syarah Raji Ali Haji 2009 - Pantun dan Kebijaksanaan Akal Budi Melayu. Jangan marah... Pak Ungku puji dan minta salinan untuk disimpan tau! Ada bakat, katanya. Gelak tawa dan tepukan gemuruh daripada audiens sememangnya menjadi pendorong dan semangat buat aku yang masih hijau di DBP. Orang lain tak dapat... hehehe...

Bukan hendak menunjuk dan mempamer kebolehan diri, tetapi selagi aku tidak meluahkannya, selagi itulah aku tidak akan senang duduk. Tidak kisahlah orang hendak cakap apa pun. Aku bukan mengharapkan pujian orang mahupun mempromosi diri. Cuma untuk kepuasan diri. Tetapi selepas itu... kesannya memang hebat! Tidak sangka, ramai orang menghargai keberanian dan bakat aku. Setiap langkah, sampai sehingga hendak menyuap pun, ada sahaja orang datang menyapa dan menyampaikan ucapan tahniah. Malu aku dibuatnya.

Hmm... ramai pula orang merekomen masuk ke bahagian mereka. Kata mereka, aku tidak sesuai di bahagian AFTI (Agama, Falsafah dan Tamadun Islam). Sabarlah... itu bukan kuasa aku. Lagipun baru setahun jagung aku di bahagian ini, berilah peluang untuk aku memperbaiki diri dan belajar ilmu penghasilan buku-buku agama. Mungkin ada hikmahnya aku ditugaskan di bahagian ini. Dengan ketua, abang-abang dan kakak-kakak yang baik serta mudah memberi tunjuk ajar, sudah tentu aku bahagia dan selesa di sini. Aku tidak kisah, yang penting ada pengisian ilmu setiap hari. Tidaklah hari-hari yang aku lalui kosong begitu sahaja. Alhamdulillah... aku bersyukur dengan kurniaan-Mu, Ya Allah...

No comments:

Post a Comment